Monday 9 September 2013

Kisah Nabi Idris AS

Tidak banyak keterangan yg didpti tentang kisah Nabi Idris di dlm Al-Quran mahupun dlm kitab-kitab Tafsir dan kitab-kitab sejarah nabi-nabi.Di dlm Al-Quran hanya terdpt dua ayat tentang Nabi Idris iaitu dlm surah Maryam ayat 56 dan 57:
"Dan ceritakanlah { hai Muhammad kpd mereka , kisah } Idris yg terdpt tersebut di dlm Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorg yg sgt membenarkan dan seorg nabi. 57 - Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yg tinggi." { Maryam : 56 - 57 }

Nabi Idris adalah keturunan keenam dr Nabi Adam putera dr Yarid bin Mihla'iel bin Qinan bin Anusy bin Syith bin Adam A.S. dan adalah keturunan pertama yg dikurniai kenabian menjadi Nabi setelah Adam dan Syith.
Nabi Idris menurut sementara riwayat bermukim di Mesir di mana ia berdakwah utk agama Allah mengajarkan tauhid dan beribadat menyembah Allah serta membeeri beberapa pendoman hidup bagi pengikut-pengikutnya agar menyelamat diri dri seksaan di akhirat dan kehancuran serta kebinasaan di dunia. Ia hidup sampai usia 82 tahun.

Diantara beberapa nasihat dan kata-kata mutiaranya ialah : ~
1 . Kesabaran yg disertai iman kpd Allah membawa kemenangan.
2 . Org yg bahagia ialah org yg berwaspada dan mengharapkan syafaat dari Tuhannya dgn amal-amal solehnya.
3 . Bila kamu memohon sesuatu kpd Allah dan berdoa maka ikhlaskanlah niatmu demikian pula puasa dan solatmu.
4 . Janganlah bersumpah dlm keadaan kamu berdusta dan janganlah menuntup sumpah dari org yg berdusta agar kamu tidak menyekutui mereka dlm dosa.

5 . Taatlah kpd raja-rajamu dan tunduklah kpd pembesar-pembesarmu serta penuhilah selalu mulut-mulutmu dgn ucapan syukur dan puji kpd Allah.
6 . Janganlah iri hati kpd org-org yg baik nasibnya, krn mereka tidak akan banyak dan lama menikmati kebaikan nasibnya.
7 . Barang siapa melampaui kesederhanaan tidak sesuatu pun akan memuaskannya.
8 . Tanpa membagi-bagikan nikmat yg diperolehnya seorg tidak dpt bersyukur kpd Allah atas nikmat-nikmat yg diperolehinya itu.

Dalam hubungan dgn firman Allah bahawa Nabi Idris diangkat kemartabat tinggi Ibnu Abi Hatim dlm tafsirnya meriwayatkan bahawa Nabi Idris wafat tatkala berada di langit keempat dibawa oleh seorg Malaikat Wallahu a'alam bissawab. 

No comments:

Post a Comment